Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014


«Ανακαλύπτοντας το παρελθόν» 



Φωτογραφικά στιγμιότυπα εδώ
       Την ευκαιρία να «ανακαλύψουν το παρελθόν» είχαν οι μαθητές της Β΄ τάξης του 4ου Γυμνασίου Κοζάνης κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής επίσκεψης στη Θεσσαλονίκη στις 6 Νοεμβρίου 2014 στα πλαίσια του μαθήματος της Βυζαντινής Ιστορίας.
Η επίσκεψη περιλάμβανε συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, ξενάγηση στο Λευκό Πύργο και σύντομη περιήγηση σε ρωμαϊκά και βυζαντινά αξιοθέατα του κέντρου της πόλης, όπως στη Ροτόντα, στο ανακτορικό συγκρότημα και την αψίδα του Γαλερίου (Καμάρα) και στο ναό της Αγίας Σοφίας.
 Ειδικότερα, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού μία ομάδα μαθητών συμμετείχε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ανακαλύπτοντας το παρελθόν». Υποδύθηκαν τους αρχαιολόγους, τους συντηρητές και τους μουσειολόγους και μυήθηκαν βιωματικά σε θέματα σχετικά  με την επιστήμη της αρχαιολογίας, την ανασκαφική διαδικασία και την πορεία των ευρημάτων από την ανακάλυψή τους έως την έκθεσή τους στο μουσείο. Μία άλλη ομάδα ανακάλυψε τα «Αλλοτινά και τωρινά πρόσωπα του χρόνου». Χωρισμένοι σε 4 ομάδες – όσες και οι εποχές του έτους -  κατανόησαν πόσο πολύπλοκη και σχετική είναι η έννοια του χρόνου και έμαθαν  τους τρόπους και τα όργανα μέτρησης του χρόνου στα ρωμαϊκά και βυζαντινά χρόνια. Τέλος, μία τρίτη ομάδα μαθητών εξοικειώθηκε με την έννοια της πόλης-κάστρου στη βυζαντινή εποχή υλοποιώντας το πρόγραμμα "Το βυζαντινό κάστρο". Παρατηρώντας τα αντικείμενα που εκτίθενται στην ομώνυμη αίθουσα του Μουσείου έβγαλαν συμπεράσματα για τα επαγγέλματα της εποχής, την καθημερινή ζωή και τον πολεμικό εξοπλισμό. Με τη βοήθεια των φύλλων εργασίας, τα παιδιά κατανόησαν την αξία της συνεργασίας και άσκησαν την κριτική τους σκέψη.
       Επιπλέον, με την επίσκεψη στο Λευκό Πύργο και την περιήγηση σε ρωμαϊκά και βυζαντινά αξιοθέατα της Θεσσαλονίκης οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να εκτιμήσουν την προσφορά των Ελλήνων και των Ρωμαίων στην ανάπτυξη του πολιτισμού και να γνωρίσουν την ιστορική πορεία της Θεσσαλονίκης από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Και όλα αυτά σε μια πόλη με ιδιαίτερη πολιτιστική και ιστορική αξία, αλλά και δυναμική παρουσία στη σύγχρονη εποχή.  Αυτή η επίσκεψη ήταν -πέρα από αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών- μια ευχάριστη και εποικοδομητική εμπειρία.